פריט ידע מפגש עם קורס קמ"נים - 19 ביוני

פריט ידע מפגש עם קורס קמ"נים - 19 ביוני

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תאריך המפגש

19 ביוני 2006, 16:30 -22:00 (ארוחת ערב 18:00 - 19:00)

נושא המפגש

מתודולוגיה מודיעינית מחקרית

תכני המפגש

חלק ראשון

16:30 - 18:00 (הפסקה באמצע בהתאם למצב)

המפגש הזה אינה חובה מי שלא רוצה להיות בו שילך עכשיו

פתיחה - הסיפור עם רועי עמק

לבקש מהאנשים להגדיר מודיעין ב-3 מילים

מהי משימת העל של המודיעין ?

משימת העל של המודיעין - מתן התרעה !!!

האם מישהו מכיר התרעה שנכשלה ?

האם מישהו מכיר התרעה שהצליחה ?

רשימה חלקית של כשלונות:

  1. פלישת גרמניה הנאצית לרוסיה (1941)
  2. תקיפת חיל האוויר היפאני את פרל הרבור (1941)
  3. תקיפת צפון קוריאה את דרום קוריאה (1950)
  4. תקיפת ישראל את מצרים במבצע 'קדש' (1956)
  5. 'ארוע רותם' כניסת דביזיות מצריות לתוך סיני (פברואר 1960)
  6. משבר הטילים בקובה (1962)
  7. תקיפת ישראל את מצרים במלחמת 'ששת הימים' (1967)
  8. הפלישה הסובייטית לצ'כסלובקיה (1968)
  9. האמברגו הערבי ומשבר האנרגיה העולמי (1973)
  10. כשלון המודיעין ביו"כ (1973) - לספר את הסיפור על קורס אמ"מ ועל היועצים.
  11. המהפיכה האיסלאמית באיראן (1979)
  12. ביקור סאדאת בירושלים (1979)
  13. פלישת עיראק לאיראן (1980)
  14. כיבוש איי פוקלנד על ידי ארגנטינה (1982)
  15. התמוטטותה של ברית המועצות (1989)
  16. נפילת חומת ברלין ואיחוד שתי הגרמניות (1989-1990)
  17. פלישת עיראק לכווית (1990)
  18. הערכת חסר משמעותית ביחס למצב הגרעיני בעיראק ערב מלחמת נמפרץ ה-1 (1990)
  19. פיצוץ שגרירות ישראל בארגנטינה (1994)
  20. אירועי אוקטובר 2000 בקרב אזרחי ישראל הערבים (2000)
  21. חטיפת שלושת החיילים בהר דב על ידי חזבאללה (2000)
  22. הפלת 'מגדלי התאומים' (2001)
  23. ירי טילי כתף לעבר מטוס ישראלי ובמקביל מחבל מתאבד בלובי של המלון בו שהו ישראלים בבמבוסה (2002)
  24. קיום נשק כימי בעיראק (2003) - כשלון מסוג מיוחד
  25. המצאותה של לוב על סף יכולת גרעינית (2003)
  26. הטסת כלי טייס בלתי מאוייש על ידי חזבאללה מעל נהריה (2004)
  27. עלייתו של הנשיא הקיצוני באיראן (2005)
  28. יציאת הכוחות הסורים מלבנון (2005)
  29. נצחון תנועת החמאס בבחירות ברשות הפלסטינית (ינואר 2006)
  • אפרות להפסקה.
  • וועדות החקירה הממלכתיות ולהקחים שלהם - פרסונליים - האומנם די בהחלפת אנשי המודיעין ?
  • ממתי יש מודיעין ? מקצוע שני בעתיקותו אך מודיעין מחקר רק כ-100 שנה אולי לא רלוונטי.


חלק שני

כללי

זמנים 19:00 - 20:00

התפקיד שלנו בעולם - להיות מומחי התוכן הכי טובים בכל העולם - זוהי משימה שרק אנחנו יכולים לעשות ואף אחד אחר חוץ מאיתנו לא יעשה.

חלוקה לשלוש שאלות שונות: מה קורה ? מה זה אומר ? מה יהיה

מה קורה ?

מתעסק בעובדות, דן בנתונים - 90% מעיסוק המודיעין ומוקד העיסוק שלכם ספציפית מתמקד בשאלה הספציפית והמורכבת הזאת.

צריך לברור איזה עובדות רלוונטיות - המודיעין כ-goople

בשלב זה של הדיון אמירה "לא מתאים לסורים...", "לא נראה לי..." וכו' לא רלוונטית.

מה זה אומר

הפקת משמעויות.

מתבסס על שלב א' - בשלב הזה אין וויכוח על הנתונים אלא דרך הסקת המסקנות/הפקת המשמעויות מהנתונים.

שלב זה דורש פיתוח מתודולוגיות בפני עצמו (מיקרו/מקרו, לוגיקה וכ')


מה יהיה

לדון בבעייתיות של שאלה זו (בין השאר כי אני יכול להשפיע על מה יהיה)

חלוקה לסוד ומיסתורין

שכלול הדיבור על העתיד.

20:00 - 20:30 - הפסקה

חלק שלישי - סיכום

20:30 - 21:15

עוסקים במקצוע מורכב המשפיע על חיי אדם

אתם מומחי התוכן כגדולים ביותר בעולם - תתמקדו בלהיות כאלה

חוקר ביולוגיה נדרש לחקור כ-10 שנים לפני שמסתכלים לכיוונו ואנחנו אחרי חצי שנה הכי מומחים בתחומנו - מחייב להתייחס לעצמנו ברצינות.

ללמוד על מודיעין - עמידרור, תורת המודיעין הלאומית, איציק בן ישראל, אינטרנט וכו'.

בהצלחה.

מהלך הסדנא

חלק זה נכתב לאחר המפגש כחלק מתהליך למידה בין למפגש. אינני מתאר פה את כל הסדנא אלא דברים מרכזיים ודגש לדברים שבוצעו שלא בהתאם למתוכנן.

החלק הראשון שדן בבעייתיות של ההתרעה בוצע בסך הכל על פי התכנון כאשר גם הגיון על מודיעין ב-3 מילים וגם הדיון העוסק בשאלה היכן התרעות נכשלות ומצליחות היו מאוד מוצלחים.

כדי שלא להגיע לסתם אמירות - יש הצלחות ויש כשלונות, הדוגמא של צבי לניר על וובסטר עזרה להבחין איכותית בין הצלחות לכשלונות.

כך גם החלק שעסק בוועדות החקירה עבר בצורה טובה.

לאחר הפסקת האוכל פתחנו במשחק תפקידים אשר עסק בשאלה מגיע מש"ק חדש וצריך להסביר לו מה זה מודיעין, דיון שהתפתח כחצי שעה שהיה מאוד מעניין ובעצם כל אחד שם לעצמו מראה כדי להסביר לעצמו מה זה המודיעין שהוא עושה. היה דיון פורה. הדוגמא של מה זה בנקאי טוב סייעה לדיון וגם קצת פגעה בו, הרעיון שגם בנקאי צריך להיות מקצועי, יסודי ואמין וכו' ולכן אי אפשר להסתפק רק באמירות כאלו צריך לברר מהם הדברים הספציפיים הרלוונטים למודיעין.

אחר כך עסקנו בשאלה של מה ההכשרה של חוקר מודיעין ומה בין חוקר מודיעין לחוקר ביולוגיה ואיזו הכשרה אנחנו נדרשים

שתי השאלות הללו נמשכו כשלושת רבעי השעה והיו דיונים טובים.

ביחס לשאלה מה זה מודיעין אמרתי כדברי הלל הזקן "מאן דסני עלך לחברך לא תעביד ואידך פירושא הוא זיל גמור" כלומר, מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך והשאר לך ולמד.

התייחסתי לכך שלא ניתן לומר מה זה מודיעין יש הבדל בין תפקידים שונים בין סביבות שונות ולכל אחד כזה הסבר אחר לשאלה מה זה מודיעין.

הסברתי שהאתגר של איש המחקר להיות מומחה תוכן ואז את החלוקה למה קורה ? מה זה אומר ? מה יהיה ?

לאחר מכן פתחתי דיון שהיה מבחנתי מאודש מעניין ומשמעותי לקבל המלצות איך ליעל את הסדנא לפעם הבאה (ראו בהמשך) זה בהחלט היה התפתחות משמעותית שקשורה לרצון ויכולות הלמידה שלי, היו הערות מאוד חשובות ועצם זה שהיה להם זמן להוסיף לסדנא הבאה תרם גם להרגשה שלהם ביחס לסדנא.

סיכמתי דרך הסיפור של סמו.

לקחים של החניכים

בסוף הסדנא השקענו 10 דק' של מחשבה איך אפשר לעשות את הסדנא הבאה טוב יותר ואני מביא פה את ההצעות/הערות כמו שהן, מרבית ההערות נאמרו על ידי אחד החניכים כך שלאו דווקא כולם מסכימים עם זאת אני בכל אופן מביא פה את כל ההערות לטובת למידה לקראת הפעמים הבאות:

  • רוצים לצאת עם יותר דברים פרקטיים לעשייה שלנו בתכלס'.
  • ההשקעה בסימולציה של חייל חדש שבא אליך היתה אולי ארוכה מידי ולא היה מספיק ברור כיצד היא קשורה לכל הסיפור.
  • הדוגמא של הבנקאי הבהירה מאו את הצורך להגדיר את ייחודיות התפקיד.
  • אולי לפצל בימים ולהוסיף זמן ותכנים כדי לצאת עם יותר דברים פרקטיים.
  • אולי לקחת מחקרה מרכזי כמקרה לדוגמא דרכו לבחון דברים שונים שעולים במהלך הסדנא.
  • להבהיר בוצרה יותר ברורה מה אני (יוסי) חושב מה כן צריך לעשות.
  • המגמה מאוד מבולגת ומעורבת ולא מספיק ברור מה שייך וקשור למי - הערה זאת עלתה מכיוונים שונים וגם אני הרגשתי קושי זה אפילו תוך כדי המפגש, צריך לברר מראש בדיוק מי חברי המגמה והאם זה רלוונטי לכולם, מה רלוונטי למי, דוגמאות שקשורות לאנשים בתפקידים השונים. היו אנשים שלא קשורים למחקר וזה היה להם מעניין אבל לא מחובר לעשייה.
  • חשוב להקפיד על פורום קטן ולא להעביר לאולם שילה כדי להעביר ליותר אנשים.



חזרה לדף טקסטים ומצגות