פריט ידע מי אנחנו? סיפורו של המקהל

פריט ידע מי אנחנו? סיפורו של המקהל

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

המקהל (קרא MIKHAL) הינו קבוצת למידה מערכתית שעניינה דיון בסוגיות הנוגעות למודיעין הישראלי. המשותף לנו הוא היותנו אנשי מודיעין (בעבר או בהווה) שמילאו וממלאים תפקידים בתחומים שונים בקהילת המודיעין הישראלית. הולדתו של המקהל מקורה בתחושה משותפת של מבוכה: התנסויותנו בתחום המודיעין המחישו לנו את אי-הלימותה של התפישה המודיעינית הרווחת (עדיין) למשימות שהוטלו עלינו ולאתגרים הניצבים לפתחם של המוסדות והגופים בהם שרתנו. המקהל נוצר על רקע הצימאון להתמודדות אחרת עם הפרוייקט המודיעיני אשר תסדיר את התפקוד המודיעיני בסביבות השונות ומול האתגרים המגוונים העומדים לפתחו של המודיעין.

הקמתו של המקהל (באוקטובר 2004) הושתתה בתחילה על קבוצה של חברים בעלי הבנה ותחושה משותפת כי יצירת מערכת מושגית אשר תאפשר התמודדות אחרת עם האתגר המודיעיני מחייבת תהליך ממושך של למידה, וחשיפה לעולמות תוכן רבים ומגוונים. עניינה של למידה זו הוא להיות מסוגלים לנסח, בראש ובראשונה לעצמנו, את הבעייה שבבסיס אותה תחושה ערטילאית של אי נוחות מהקיים, ולייצר מערכת מושגית משותפת אשר תספק מענה לאתגרים אליהם נדרשנו. ההכרות הממושכת שלנו זה עם זה, וסל החוויות שאנו חולקים, איפשרו לנו לנהל דיון ער, הנע בין המשגה מופשטת לדוגמאות מוחשיות וקונקרטיות. כמו כן, תחומי הלימוד והעשייה השונים בהם נטלנו חלק אפשרו מגוון רחב של הסתכלויות על המודיעין. תהליך הלמידה של המקהל הושפע מידע שנוצר בעבר ובהווה במכון לחקר המודיעין של אמ"ן (המל"ן), ובפרט ע"י העומד בראשו, עמוס גרנית.

לאחר תקופה ממושכת (כשנה) של התכנסויות לשם דיון, החלטנו להתפתח לשלב קונספטואלי חדש באמצעות מעבר מקבוצת למידה לקהילת ידע למידתית רשתית. התפתחות זו נבעה ממספר גורמים; ראשית, תחושה שהמפגשים אינם מספקים (למרות האינטנסיביות הגבוהה של המפגשים ומפגשי ביניים רבים), מעבר לכך, הבנה שכתיבה משותפת והיכולת לקיים דיון מתמיד הינן התפתחויות תפישתיות מהותיות להמשך הלמידה והעשיה המשותפת שלנו. המעבר מקבוצת למידה לקהילת ידע למידתית רשתית היווה בדיעבד שלב מהפכני בתהליך הלמידה שלנו ואפשר את העמקת הלמידה, התרחבותה למגוון ערוצי השפעה, וכל זאת תוך יצירת ידע קונספטואלי רלבנטי לאתגר שהצבנו לעצמנו בתחילת דרכנו. בחרנו לעשות שימוש באינטרנט לשם הכתיבה המשותפת, תוך הסתמכות על טכנולוגיית / תפישת הלמידה הקרויה וויקי / wiki. הבחירה לפתוח בכתיבה המשותפת באופן זה, באה בעקבות המלצתו של עדן פוקס, והוותה כאמור התפתחות משמעותית באופן הלמידה של הקבוצה, ועל כן אנו אסירי תודה לו.

הניסוח המשותף, המופיע כאן, של הרעיונות שלמדנו וגיבשנו נועד ללבן את התובנות אליהן הגענו וליצור תובנות חדשות. כלומר, הכתיבה המשותפת אינה לצורך סיכום של הלמידה שקדמה לה, אלא לטובת המשך הלמידה והיצירה המשותפת. לאור זאת, קהל היעד של הכתיבה המשותפת הינו, ראשית כל, אנו עצמנו. עם זאת, הכתיבה מוכוונת גם לחברים האחרים בקהילת המודיעין, מתוך תקווה כי הבחינה של התהליך שעברנו תוכל להוות רפרנס ללמידה עבורם. נדגיש, כי כל האמור באתר זה הינו על דעת חברי המקהל בלבד ואינו מייצג כל גוף רשמי. למרות שלא כיוונו בכתיבתנו לאנשים שאינם מעורים בהוויה המודיעינית, אנו מקדמים בברכה כל התייחסות ונשמח להעשיר את הלמידה שלנו בצורות התבוננות נוספות.

המקהל מהווה היום קהילת ידע למידתית רשתית הרואה את עצמה כקבוצה הנמצאת בלמידה מערכתית (systemic) דינאמית ומתמדת, שאינה מתוחמת בזמן, אך נתונה להסדרה, הבניה ומשטור. הידע המתהווה בסוגיות המודיעיניות אינו מתיימר להיות ידע אקדמאי גרידא כי אם גם ידע רלבנטי לעשייה המורכבת של הפרוייקט המודיעיני הצבאי - מדינתי. כחלק מהבנה זו, הידע נכתב בצורה רשתית המאפשרת נגישות לכלל הגורמים בקהילת המודיעין, וכמו כן חברי המקהל מעורבים בתחומים רבים ומגוונים בעשייה המודיעינית הישראלית.

בעוד הכתיבה בוויקי מוגבלת, בשלב זה, לחברי המקהל בלבד, נשמח להתייחסויות הקוראים לתכנים המובאים כאן בפורום באינטרנט של המקהל. כללים לכתיבה המשותפת לחברי המקהל.


חברי המקהל (לפי סדר א"ב): מיכאל מיליקובסקי, גור ע', תמי פיקסלר, צבי קניש, יניב רון-אל, מיכאל שפירא, יוסי שריאל


המשך לפרק גבולות הלמידה


חזרה לדף המקהל