מהו המרחב הקיברנטי
פרט זה ינסה להניח תשתית תפישתית-מושגית בהקשר המרחב הקיברנטי, על בסיס הלמידה ומצב הידע המני הנוכחי
- המרחב הקיברנטי והעולם האנושי המערבי
- מקורות תקופתיים-תרבותיים
- הקשרים פילוסופיים
- מקורות חברתיים
- תופעות
- מדוע שונה מאינטרנט
כניסה לפרק על המרחב הקיברנטי
פרובלמטיזציה
פרק זה ינסה לחדד מספר פרספקטיבות, הנוגעות לבעייתיות האינהרנטית שלנו, כ- (1)ממסד מודיעיני-צבאי, (2)ממסד מדינתי, (3)ארגון היררכי, ו- (4) בעל שורשים בני עשרות-מאות בשנים - בבואנו להבין את ההקשרים המערכתיים שלנו ושל המ"ק. חצבעה והבנה של בעייתיות זו חשובה לפחות משני טעמים:
- הבנה של חסמים אלו מהווה חלק מהלמידה עצמה, הנוגעת למ"ק ולארגונים כמו שלנו
- הבנה של חסמים אלו עשויה לאפשר לנו להתמודד עימם, ועקב להרחיב את מרחב הבחירה שלנו לגבי גבולות החקירה המערכתית שברצוננו לנהל, או בלשון אחרת - לסמן את גבולות החקירה המערכתית על פי רצוננו ולא על פי מגבלותינו.
ההקשר התקופתי
- המ"ק נוצר לאחר הווצרות המודיעין - מבחינה תפישתית ובמקרה של ישראל גם מבחינה מעשית
- האינטרנט נולד בעידן הקודם, אך משמש כתשתית למרחב הקיברנטי בעידן הנוכחי
ההקשר של למידה ארגונית
- מלמידה היררכית ללמידה רשתית
- החסמים הארגוניים - קירות
- החסמים הארגוניים - מפקדים
- החסמים הארגוניים - מאבקי כח ותחרות
- האם המלפפון הוא ארוך או ירוק?
- "המלכודת המנית-דפרסיבית"
ההטעיה הטכנולוגית
- מבוסס על תשתית עתירת טכנולוגיה - האינטרנט, אך כמרחב זהו מרחב שקוף טכנולוגית
- הגנאולוגיה יוצרת את ההטעיה
הנקודה המדינתית
- המ"ן שואב את מהות קיומו מהיותו גוף מדינתי. הגיונות שאינם כאלה - מורכבים להתמודדות.
- הכחול, האדום... והאפור
ההקשר המ"ני הכולל
החוץ והפנים
המעגל השלם
- העדרו של גוף המופקד על הסייבר
ארועי למידה שכבר התרחשו
הלמ"מ
האיסוף כאתגר מערכתי
קבוצת הלמידה הקיברנטית
סדנת הלמידה הקיברנטית
חטיבת המרחוב הקיברנטי בקורס המודיעין המערכתי מס' 2
החממה הקיברנטי
תהליכים נוספים
- קבוצת למידה - שילוביות בעידן המידע
- המקהל
- מסע הלמידה של קש"מ
יחסי גומלין עם תתי-מכלולים
קש"ח
- מבוסס על G2G
- החוק שמסדיר את הסייבר
סיג
הפרדיגמה העבודה על מערכת התקשוב
- המשפך
- החניקה
- ההרמטיות
יומ
הזהות
- האתירה