פריט ידע המודיעין והמרחב הקיברנטי

פריט ידע המודיעין והמרחב הקיברנטי

קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הגרסה להדפסה אינה נתמכת עוד וייתכן שיש בה שגיאות תיצוג. נא לעדכן את הסימניות בדפדפן שלך ולהשתמש בפעולת ההדפסה הרגילה של הדפדפן במקום זה.

מהו המרחב הקיברנטי

פרט זה ינסה להניח תשתית תפישתית-מושגית בהקשר המרחב הקיברנטי, על בסיס הלמידה ומצב הידע המני הנוכחי

  • המרחב הקיברנטי והעולם האנושי המערבי
  • מקורות תקופתיים-תרבותיים
  • הקשרים פילוסופיים
  • מקורות חברתיים
  • תופעות
  • מדוע שונה מאינטרנט

כניסה לפרק על המרחב הקיברנטי

פרובלמטיזציה

פרק זה ינסה לחדד מספר פרספקטיבות, הנוגעות לבעייתיות האינהרנטית שלנו, כ- (1)ממסד מודיעיני-צבאי, (2)ממסד מדינתי, (3)ארגון היררכי, ו- (4) בעל שורשים בני עשרות-מאות בשנים - בבואנו להבין את ההקשרים המערכתיים שלנו ושל המ"ק. חצבעה והבנה של בעייתיות זו חשובה לפחות משני טעמים:

  • הבנה של חסמים אלו מהווה חלק מהלמידה עצמה, הנוגעת למ"ק ולארגונים כמו שלנו
  • הבנה של חסמים אלו עשויה לאפשר לנו להתמודד עימם, ועקב להרחיב את מרחב הבחירה שלנו לגבי גבולות החקירה המערכתית שברצוננו לנהל, או בלשון אחרת - לסמן את גבולות החקירה המערכתית על פי רצוננו ולא על פי מגבלותינו.

ההקשר התקופתי

  • המ"ק נוצר לאחר הווצרות המודיעין - מבחינה תפישתית ובמקרה של ישראל גם מבחינה מעשית
  • האינטרנט נולד בעידן הקודם, אך משמש כתשתית למרחב הקיברנטי בעידן הנוכחי

ההקשר של למידה ארגונית

  • מלמידה היררכית ללמידה רשתית
  • החסמים הארגוניים - קירות
  • החסמים הארגוניים - מפקדים
  • החסמים הארגוניים - מאבקי כח ותחרות
  • האם המלפפון הוא ארוך או ירוק?
  • "המלכודת המנית-דפרסיבית"

ההטעיה הטכנולוגית

  • מבוסס על תשתית עתירת טכנולוגיה - האינטרנט, אך כמרחב זהו מרחב שקוף טכנולוגית
  • הגנאולוגיה יוצרת את ההטעיה

הנקודה המדינתית

  • המ"ן שואב את מהות קיומו מהיותו גוף מדינתי. הגיונות שאינם כאלה - מורכבים להתמודדות.
  • הכחול, האדום... והאפור

ההקשר המ"ני הכולל

החוץ והפנים

המעגל השלם

  • העדרו של גוף המופקד על הסייבר

ארועי למידה שכבר התרחשו

הלמ"מ

האיסוף כאתגר מערכתי

קבוצת הלמידה הקיברנטית

סדנת הלמידה הקיברנטית

חטיבת המרחוב הקיברנטי בקורס המודיעין המערכתי מס' 2

החממה הקיברנטי

תהליכים נוספים

  • קבוצת למידה - שילוביות בעידן המידע
  • המקהל
  • מסע הלמידה של קש"מ

יחסי גומלין עם תתי-מכלולים

קש"ח

  • מבוסס על G2G
  • החוק שמסדיר את הסייבר



סיג

הפרדיגמה העבודה על מערכת התקשוב

  • המשפך
  • החניקה
  • ההרמטיות


יומ

הזהות

  • האתירה


תקשורת, קשר, וענן המידע

יחסי גומלין עם תתי-הגיונות

מקורות

סדנת הלמידה הקיברנטית

קבוצת הלמידה הקיברנטית

חטיבת המרחוב הקיברנטי - קורס מודיעין מערכתי מס' 2

תוצרי הלמידה של קש"מ