סיכום המפגש השלישי

מתוך המקהל - קבוצת למידה בנושא מודיעין מערכתי
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

כללי

בתאריך ה-11 במאי 07' התקיים המפגש השלישי...


עקרונות להתמודדות עם מידע מודיעיני

כללי

מה קורה?

מה זה אומר?

מה יהיה?

נקודות כלליות

הצורך לשאול שאלות


נקודות מתוך דיון מסכם

מה בין ארגון טרור לתנועת טרור?

• תלוי בתפיסה הישראלית.

• יש הבדל במידת מעורבותן בחברה.

• מה המטרה שלהן, האם הציבו מטרה רק לבצע פעולות טרור, או גם מטרות רחבות יותר בחברה. אילו ארגונים יישארו לאחר שייגמר הטרור?

• תשתית קרבית מול תשתית בלבבות

•האם קיימים בכלל הבדלים? בעיה במושגים.

• מה מידת האחריות כלפי הסביבה בה פועלים.

• לתנועה יש יותר לגיטימציה מבחינת דעת הקהל בגלל הקשר שלה עם האוכלוסייה.

מתי ההתרעה אפקטיבית ומתי לא?

• התרעה נועדה כדי שיקרה משהו בעולם.

• רצוי שההתרעה תמליץ מה כדאי לעשות. אולי רק ליזום את השאלה של מה צריך לעשות.

• אפשר לתת התרעה רק על דברים מצביים, דברים אשר התרחשו בעבר.

• כדאי להעביר את המידע, גם אם לא יודעים מה כדאי לעשות בנידון, כדי למנוע מצב של הפתעה בסיסית.

• תלוי בדברים שקורים בין זמן הוצאת ההתרעה ובין הזמן שהתרעת שהולך לקרות בו האירוע.

• התרעה היא חזות הכל \ התרעה היא כישלון מוחלט.


מה לקחתי מהסדנא ומה ניתן לשפר להמשך?

ההבדל בין הפתעה בסיסית למצבית ובין סוד למסתורין. לשאול שאלות ממוקדות. כמו כן, להתרכז יותר במחקר פח"ע, ולהקדיש פחות ל"מקהל".

קיבלנו תבנית שאליה נוכל למיין את הידע שלנו. הדוגמאות מעניינות וממחישות, אבל לעתים הופכות להיות אסוציאטיביות ומפוזרות.

עצם הדיון על ההבדל בין תנועת טרור לארגון יכול לעזור בעשיית המודיעין. חסרה הייתה דוגמה לאירוע שבו נשאלו השאלות בכדי להבין את תמונת המצב.

צורת העבודה – מפגש, הייתה חיובית. יצרנו מושגים בכדי להתמודד עם הדברים. לשימוש במקהל יש פוטנציאל, אבל זה נעשה ללא מפסיק הנחייה, וגם היה מעט מדי זמן.

לעבוד עם המפקדים בשטח, לדבר איתם ולקבל מהם מידע. להתאים את המודיעין לאנשים שיקבלו אותו. רצוי להעביר את הקורס לאו דווקא על פח"ע, אלא להעביר את הקורס עוד לפני שמדברים בכלל על סוגי מחקר. כמו כן, לא דיברנו בכלל על מחקר פח"ע, וזה היה חסר.

החשיבות של הדיון במתודה של המחקר – לפרק את המושגים שמשתמשים בהם. להשתמש בדברים יותר "צבעוניים", שהם לא תיאוריה.

החשיבות של שיח כמה שיותר מגוון. היו חסרים ההבדלים בין פח"ע לבין דברים אחרים. לא לבוא וישר להתחיל לקרוא ידיעות, אלא להבין קודם כל מה מנסים להשיג.

אופציות לאיך לחשוב ולעבוד. אולי כדאי לעשות סימולציה איך חוקר פח"ע מתנהל בגלגול פיגוע.

גרם לי לחשוב שהמושגים השונים לא רלוונטיים לעשייה עצמה. אולי כדאי לתת יותר אינפורמציה על פח"ע. המושגים מסדרים דברים בראש, כמו למשל ההבדל בין ארגון לתנועה.

לא דיברנו על ההבדלים בין המחקר בפיקוד ובין המחקר בחט"ם. איך בכלל עובד המחקר בפיקוד?



חזרה לטקסטים ומצגות