למה כדאי ללמוד בצוות?

מתוך המקהל - קבוצת למידה בנושא מודיעין מערכתי
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

למידה של קבוצה היא תהליך היערכות ופיתוח היכולת של קבוצה להגיע לתוצאות שחבריה מעוניינים בהן באמת. הלמידה נשענת על פיתוח חזון משותף וגם על מיומנויות אישיות, אך החשוב ביותר הוא היכולת ללמוד ולעבוד ביחד. צוותים לומדים הופכים לעולם למידה בזעיר-אנפין בארגון.

ללמידת קבוצות בתוך הארגון 3 מימדים מרכזיים: - על הקבוצה ללמוד למצות את הפוטנציאל של מוחות רבים ולהיות אינטליגנטי יותר ממוח אחד.

- בפעולה חדשנית ומתואמת: "אמון תפעולי" שבו כל איש צוות מודע לאנשי הצוות האחרים ואפשר לסמוך עליו שיפעל בדרכים שישלימו את פעולותיהם.

- השפעת חברי הצוות על צוותים אחרים. קבוצה לומדת מטפחת בהתמדה קבוצות לומדות נוספות. רוב פעולותיהם של צוותים בכירים מוצאות לפעול, למעשה, באמצעות צוותים אחרים.

תחום הלמידה של הקבוצה:

דורש בקיאות בנהלי דו-שיח ודיון ויכולת להבחין בין השניים ולעבור מאחד לשני לפי הצורך, כשני כלים משלימים.

דוח-שיח: בדו-שיח מתקיים בירור חופשי ויצירתי בסוגיות מורכבות ועדינות תוך הקשבה עמוקה לזולת והשעיית ההשקפות האישיות.

בדיון מציגים דעות שונות ומגנים עליהן, ומחפשים מהי ההשקפה הטובה ביותר עליה נבסס החלטה.

על הקבוצה ללמוד כיצד להתמודד באופן יצירתי עם הכוחות החזקים הבולמים דו-שיח ודיון פוריים בקבוצה. כוח בולם משמעותי הוא "שגרת התגוננות" (מושג של ארגיריס). "שגרת התגוננות" כוללת דרכי הדברות קבוצות המגנות עלינו מפני איום ומבוכה אבל גם מפריעות ללמידה. למשל: "החלקת" מריבות ועמיתים, "לשפוך הכל על השולחן" ועוד. חשוב לציין שדווקא בצורות התחנות אלו יש פוטנציאל גדול לקידום הלמידה אם יודעים כיצד לשחרר את האנרגיה האצורה בהן.

קבוצות עלולות להתנגד לחשיבה מערכתית ולהגיב בצורה מתגוננת דווקא בגלל המסר המרכזי של חשיבה מערכתית - לפיו פעולותינו יוצרות את המציאות שלנו.התייחסות מערכתית מביאה אותנו לחשוב שבעיות נובעות כתוצאה ממדיניות או אסטרטגיות ב"תוכנו" ולא קשורות בכוחות חיצוניים שאין לנו שליטה עליהם ולכן אם הצוות אינו בוגר, בשל ומסוגל לרדת לעומקן של סוגיות שנויות במחלוקת יהיה לו קשה מאד ליישם חשיבה מערכתית הלכה למעשה.

בארגון לומד הגישה היא מערכתית והלמידה היא בדגש מערכתי, הלמידה היא חלק בלתי נפרד מהעבודה עצמה וייעודה היא יצירת אווירה של חדשנות מתמדת ושינוי מתמיד.

למידת הקבוצה מחייבת תירגול:הלמידה של הקבוצה היא מיומנות קבוצתית, לכן אוסף של אנשים מוכשרים ולומדים עדיין אינו מהווה בהכרח קבוצה לומדת. תירגול מאפשר להתנסות שוב ושוב בעקרונות וכלים מסויימים, מחוץ ל"עולם האמיתי", כלומר - בתירגול נותן להפוך מהלכים בלתי-הפיכים, לטעות, להאט או להאיץ קצב, לפרק מהלך לגורמים וכו'.